DRANGSHOLT & GRØDUM VEL

Drangsholt

SISTE NYTT FINNER DU HER

Følg oss på FACEBOOK

Drangholt er ei lita bygd lengst nordøst i Kristiansand kommune. Den ligger vakkert til i ett åpent kulturlandsskap med Tofdalelva flytende stille gjennom. Selve navnet Drangsholt kommer " Drange" som betyr klippe / utspring i landskapet - slik vi kan se Bueheia stikke ut sør i bygda. Det finns flere Drangdholt b.la på Island , Færøyene og i USA.

Flerer steder har beslektede navn som Drange ( i Randesund og Flekkefjord) Drangedal etc.

Selv om vi er endel av Kristainsand og betaler eiendommsskatt til kommunen nyter vi ikke så mye av storbyens goder og fordeler. Vi har eget vannverk, vi har ikke sykkelstier eller fortau. Bussforbindelsen inn mot byen er heller mager. Brøyting og vedlikehold av bygdeveiene ordner vi sjøl.

Det er mye vi kan sette fingeren på, og velforeninga jobber jevnt med trafikksikkerheten, fellesarenalene og fellesturer og samlinger.

Støtt opp om Velforeningens arbeid og bidra til ett godt sosialt felleskap og ett trivelig bygdermiljø!!

Viktig info ved ekstremvær

Her finner du en guide utgitt av Kristiansand kommune som inneholder viktig informasjon om hvordan en bør forholde seg ved varsel om flom og ekstremvær.

SÅ kom snøen.......
Fellesturen 2013
fellesturen gikk fra Urdalen til Drangsholt på tildels gjenggrodde stier. Det ble en lang ,lang rekke noen steder og det ble ble gått rolig noen steder for det var godt med blåbær og mange lot seg friste til å ta en neve.

GOD SOMMER

Endelig forsvant kulden og snøen med den. det har vært sparsomt med de skikkelige varme dagene, men de kommer. det har vært dugnad i Presthola. Benkene er flyttet litt lenger opp og det er tatt ned noen trær slik at det nå er god plass til alle som vil. Dagfinn B tok noen bilder fra dugnaden den 11. juni. Disse er lagt ut nedfor .

GODT NYTT ÅR

Nettsiden vår har jevnlig besøk slik at vi nærmer oss 100.000 treff i løpet av våren.

Jeg vil takk alle som har bidratt til nettsiden i 2012 og ønsker like mye og kanskje litt mer innspill til siden i 2013.

Tor Punsvik har sendt noen flotte vinterbilder fra sin posisjon på Petersborg.

Selv om det kan virke som om nyttårsaften både blåser og regner bort i år ser vi fram til noen flotte vinterdager i bygda i 2013.

bildene under er fra sommerens vandring langs den gamle postveien.

God Nytt År.

Thor Gunnar

Preben P. Undheim 27.10.2014 20:54

Skjer det noe med trafikksikkerheten på Grødum og Drangsholt?
Mener jo det er på høy tid at det kommer gangsti og forlengelse av 50 sone forbi Grødum.

Katja Kålheim 23.10.2014 07:48

Hei! Vi har nå overtatt Doktorgården og gleder oss til å treffe nye naboer etterhvert. Beklager for eventuelle trafikkforstyrrelser mens vi renoverer. Katja&TB

Oddleif 31.03.2014 08:43

Det røde huset er nedre Skådane og det gule huset som holder på å dette ned er øvre skådane på vei over til Erkleiv.

Gerd Irene Sønsterud(Hermansen) 20.10.2013 14:05

Skulle gjerne hatt navn på plassene men jeg tror det røde huset kan vær i Åsen på vei inn til Drangsholt vannet??

Anne Kathrine Solbakken 13.03.2013 08:30

Hei. Takk for et fint årsmøte i går. Dere gjør en fantastisk flott jobb. Vi er kjempeheldige som har dyktige og inspirerende og initiativrike Vel-leder og folk.

01.08 | 06:34

Hei! Prøv med å sende en e-post til post@drangsholtvannverk.no med ditt mobilnr.

01.08 | 06:14

Ønsker du SMS varsel fra vannverket, så send en e-post med ditt mobilnr. til post@drangsholtvannverk.no for å komme med på lista.

31.07 | 16:49

får ikke lenger sms fra vannverket,... hvor signer jeg opp for å få sms?

21.12 | 11:43

Hei er der andre som har mye farge i vannet~ vårt ble betydelig værre etter de to siste brudd !
Vet at noen har filter på kranene , noen som har erfaring !?